20 Ocak 2013 Pazar

Vergi mükellefi olmayan araç alıp satamayacak

5 milyon araç mercek altında


Oto galericilerinin açık oto pazarlarındaki ayakçı esnaf tabir edilen alıcı ve satıcıların yarattığı haksız rekabetten yıllardan beri yakınıp durdukları bilinir. Sonunda olan oldu ve maliye harekete geçti.

Yapılan yeni düzenlemeyle yılda üç araçtan fazla araç alıp satanlar maliyenin denetimine tabi tutuluyor. Bu durumda ülke genelinde tahminen 5 milyon araç bulunuyor.
Bursa Oto Galericiler odası Başkanı Hakan Yanık bu konuyla ilgili çok çarpıcı ifadeler kullandı
İşte Yanık’ın söyledikleri:
“Türkiye de ikinci el otomobil satışlarında yaklaşık 5 milyon araç kayıt dışı el değiştiriyor. Bursa’daysa bu sayının yaklaşık 200 bin civarında olabileceği tahmin ediliyor. Bu yolla oluşan vergi kaybı milyonlarca lirayı buluyor.
Gerek bizler gerekse diğer illerdeki oda başkanı arkadaşlarımızın ısrarı sonucu maliye bu araçları mercek altına aldı. Yılda 3 araçtan fazla araç alım satımı yapanlar maliyeye davet edilerek incelemeye tabi tutuluyor. Bursa’mızda da bu uygulama başlatıldı, devam ediyor. Eğer bu konuda bir eksiklik görüldüğünde de alıcı ve satıcılar geriye dönük cezaya çarptırılıyor” Yanık’a göre, bu konudaki kayıp kaçak bedelini de basit bir hesapla 25 milyon lirayı buluyor.
TİCARİ ARAÇ KANUNU…
Yanık’ın anlattığına göre, Türkiye de 2 türlü ticari araç kanunu var. Bunlardan birisi kara yolları kanununa göre ticari araç tanımlaması, diğeri de vergi kanununa göre ticari araç tanımlaması. Kara yolları kanununa göre ruhsatında kamyonet yazan her araç ticari araç sayılıyor. Vergi kanununa göreyse ruhsatta her ne kadar kamyonet yazarsa yazsın ruhsata cam ve koltuk işliyse hususi otomobile giriyor. Böyle saçmalıklar olsa olsa bizim ülkemizde olur zaten.
“İNŞALLAH GEÇEN YILI ARAMAYIZ”
Şu anda ikinci el otomobil piyasasında normalde bir hareketlenme yaşanması gerektiğine de değinen Yakın, bakın neler söylüyor. “Başta şehir içinde ikinci el araç satışı yapanlar, arkasından alım gücünün düşük olması, ayrıca ikinci elde kayıt dışı çalışanlar yüzünden İkinci elde arzu edilen iş potansiyeline ulaşılamadı. Birde başka meslekler adı altında ikinci el araç satışına kılıf uydurulması ve yerel yönetimlerinde buna seyirci kalması Oto Koop esnafını baltalamaktadır. Bu konuyla ilgili yaptığımız tüm başvurulara rağmen bir arpa boyu yol alabilmiş değiliz. Bu konuyla ilgili şikayetlerimize yerel yönetimlerden doğru düzgün yanıt bile alamıyoruz. Artık bıçak kemiğe dayandı. Hukuki yollara başvurmaktan başka çaremiz kalmadı. Biz burada adeta hapishaneye mahkum edilirken, başkaları kent içinde cirit atıyor. Onlar kural tanımazlığın mükafatını alırken, bizler kurallara uymanın ceremesini çekiyoruz. Çifte standarda maruz bırakılıyoruz. Ayrıca şunu da söyleyelim ki biz kent içinde servis hizmeti veren ve sıfır araç satışı yapanlara karşı değiliz. Biz bunların ikinci el satış yapmalarına karşıyız. Ayrıca sezon başlamasına rağmen piyasalarda beklenen hareket başlamış değil. Umarım geçen yılı aramayız” Bu arada hükümetin hazırladığı yeni hurda yasasına ilişkin de görüşlerini bizimle paylaşan Yanık bu konuda da enteresan sözler sarf etti.
YASA UYGULANABİLİR DEĞİL
“Devlet ya 20 yaşından büyük araçlarınızı getirin hurdaya çıkaralım diyor. Ya da 20 yaşın üstündeki araçların vergisini artıracağım diyor. Bu bize göre uygulanabilir değil. Evet, yaşlı araçların piyasadan çekilmesi olumlu karşılanabilir. Ama siz kalkıp yaşlı aracı vergi yüküne boğarsanız bu haksızlık olur. Çünkü adamın zaten parası olsa eski aracı neden kulansın, gider yenisini alır. O yüzden 20 yaşın üzerindeki araçlara ağır vergi yükü getirilmesi doğru değildir. Bedeli karşılığında hurdaya çıkarılması daha doğru olabilir” Bursa Oto galericiler odası Başkanı Hakan Yanık otomotiv sektöründe yaşanan daralmanın ikinci el piyasasına da olumsuz olarak yansıdığını söylerken 2012 yılından çok da umutlu olmadıklarını sözlerine ekledi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder