İnsanlar neden otomobil satın alır?
Toplumlardaki önemi düşünüldüğünde otomobilin antropolojik, politik, psikolojik ve ekonomik algılanış biçimleri vardır. Otomobile; statü, zenginlik ve gücün sembolü bağlamında baktığımızda antropolojik; özgürlüğün ve özelliğin sembolü bağlamında politik; farklı olmayı, genç görünmeyi ve kendine güveni sağlaması bakımından psikolojik; kullanımı ile rahat, hızlı ve konforlu bir yolculuk olanağı elde edilmesi ile de ekonomik algılanış biçiminde bakılabilir.
***

***
Bu tür ifadeler “farkındalık oluşturmak” için yazılıyor ya da kullanılıyor. Yani “markanın hatırda tutulmasını sağlamak” ve “markaya anlam yüklemek” o markanın diğer markalardan ayrı bir yerde ve farklı olduğunu insanlara kabul ettirmek…
Her eve lazım,
Sınıf atlayabilir miyim acaba,
Mahalle baskısı,
Yenisi ilk bende olmalı,
Keyiften değil, mecburiyetten,
Son sözü babam söyler,
İlla da jeep,
Kahramanımın peşindeyim,
İkinci evimiz gibi,
Gözümüz yenisinde,
Otomobil bizi ifade eder,
Onda var, bende de olsun,
Bu fırsat kaçmaz,
Benzemem hiç kimseye,
Hobilerimden vazgeçmem,
Son sözü hanım söyler,
Bana bir şey olmasın,
Dünyaya kaç kez geleceğiz,
gibi duyguların, ihtiyaçların ve ekonomik durumun sonucunda otomobil alma kararları ve tercihleri yapılmaktadır.
***
Bu ifadelerden otomobilin sadece performanstan, yol tutuştan, kullanımdan, yakıt tüketiminden, tasarımdan, malzeme kalitesinden, konfordan, ergonomiden, bagaj kapasitesinden, güvenlik donanımlarından, servis hizmetlerinden ve iç mekan özelliklerinden ibaret olmayan bir “hayat” olduğunu göstermektedir.
Kaynak:
Kemal Selçuk Öğüt, “Türkiye’de Otomobil Sahipliğini Modellenmesi”, 5. Ulaştırma Kongresi, İstanbul, sf. 141-150, 2001.
Alpay Sevim, “Otomobil almak tamamen duygusal”, Aksiyon, 14 Kasım 2011.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder